Zsámbékon feszegették a határokat (+fotók)

2015. november 02. 15:22
Zsámbékon feszegették a határokat (+fotók)
Magyarország Kormányának köszönhetően az idén ősszel pályázati forrásból 421 polgárőr egyesület vehetett át – néhány esetben még vehet át – vadonatúj polgárőr járőrautókat. A döntő többségében Suzuki Vitara terepjárók mindenkitől, akik ezek volánjai mögé ülnek, megkülönböztetett figyelmet kívánnak. Pláne, hogy a „kivénhedt” Lada Nivák, Opelok, tízen-huszonéves különböző típusú járművekből szállnak át a lényegesen jobb paraméterekkel rendelkező új autókba.

Éppen annak érdekében, hogy az új terepjárók képességeit jobban megismerjék azok az önkéntes bűnmegelőzők, akik ezekkel az autókkal járőröznek majd, szervezett speciális polgárőr tréninget a Drivingcamp Hungary/EMKK Első Magyar Zrt. Zsámbékon, a Suzuki Magyarország Zrt. hatékony közreműködésével október 31-én. Ahová két turnusban, délelőtt és délután várták a speciális képzésen átesett „trénerek” azokat, akik előzetesen bejelentkeztek e speciális polgárőr tréningre.

Jöttek is szép számmal az ország minden szegletéből. A délelőtti kurzuson 29, míg a délutánin 20 vadiúj Suzuki volánja mögött csaknem száz polgárőr tehette próbára magát a különböző nehézségi fokozatú pályákon. Mi a délutáni szemeszteren vehettünk részt - külső szemlélőként. Bár korábban magam is kipróbáltam – igaz, más helyen, a Hungaroringen – e vezetéstechnikai pályák „gyönyöreit”, még így gyalogosan is lenyűgözött az a látvány, ahogy a szabályzatnak megfelelően felmatricázott új járőrautók rótták a köröket Magyarország – mi több, Európa – egyik legmodernebb tanpályáján.

Pető Ernő és Urbán Tamás köszönti az autóvezetési tréningen részvevő polgárőröket

Pető Ernő és Urbán Tamás köszönti az autóvezetési tréningen részvevő polgárőröket

(további képek a Fotóalbumban)

Ahol a délutáni programra érkezetteket az Országos Polgárőr Szövetség vezetése, s annak elnöke, dr. Túrós András nevében Pető Ernő, az OPSZ közlekedésbiztonsági alelnöke köszöntötte – a rövid megnyitón jelen volt Urbán Tamás, az OPSZ Közlekedésbiztonsági Tagozatának vezetője is – majd három részre osztották a jelenlévőket, három tréningvezető felügyelete alá. Mi Csörgő László csapatával tartottunk, hozzá hét polgárőr jármű 13 önkéntes bűnmegelőzője – érdekesség, hogy Újtelekről két hölgy, míg Szatymazról csak egy férfi érkezett – került. /Minden autóban két-két polgárőr foglalhatott helyet, s bizonyos esetben vezetőt is cserélhettek./ A gyors elméleti eligazítás elsősorban arra hívta fel a figyelmet: tudatosságot kell szem előtt tartani a vészhelyzetek elkerülése, kivédése érdekében. Az is elhangzott: négy modult teljesítenek a résztvevők, az elsőn úgynevezett műgyantás, vizes felületen a rendkívül csúszós, téli útviszonyokat igyekeznek szimulálni, s azt gyakorolhatják: hogyan lehet kivédeni a váratlan helyzeteket. A második modul – amit az itteniek csak „játszótérként” becéznek – a közúti vezetés sok apró részletének beidegzését segíti. A váratlanul felbukkanó akadályok kikerülését, a szlalomozást illetve a garázsba tolatást lehetett itt időre bemutatni. A harmadik, talán a legnehezebb modul a hegymenet-lejtő kombinációját hajtűkanyarral megspékelve csúszós pályán szimulálta, s a gyakorlat végén még a „rántó pad” is bevetésre került, aminek köszönhetően az ellenkormányzást is gyakorolhatták a résztvevők. A negyedik stációban országúti „körülmények” között – azaz nagyobb sebességgel – az addig tanultak hasznosítását bizonyíthatták a résztvevők.

Akik a négy modul „leküzdését” követően rövid értékelésen vettek részt, majd valamennyien megkapták a vezetéstechnikai tréningen eredményes részvételüket bizonyító okleveleket.

T. Z.
Fotó: Sebestyén Jenő