Motoros polgárőr workshop (+ fotók)

2018. május 30. 23:41
Motoros polgárőr workshop (+ fotók)
Több mint száz motor moraja törte meg a Hungaroring csendjét, ahol most nem egy újabb versenynap virradt fel, hanem az Országos Polgárőr Szövetség Motoros Tagozatának workshop-ját tartották a világhírű aszfaltcsíkon.

 Már látványában is lenyűgöző volt a több mint száz polgárőr motor, amint felvonult a központi épület előtt található téren. Az egységes szolgálati BMW-k mellett csodaszép vasak is érkeztek az ország minden pontjáról, hogy részt vegyenek az idén először megrendezett szakmai napon.
– Örülök, hogy ilyen sok motoros polgárőrt köszönthetek itt, a Hungaroringen megrendezett workshopunkon, amelyet terveink szerint minden évben meg fogunk rendezni – mondta megnyitó beszédében dr. Túrós András, az Országos Polgárőr Szövetség elnöke. – Fontos lépéseket tettünk az elmúlt évek során annak érdekében, hogy a polgárőreinket még sokrétűbbé, még hatékonyabbá tegyük. Ezt a törekvésünket technikai eszközök beszerzésével, korszerűsítésével is segítettük, amelynek egyik eredménye ez a mai nap is, ahol felvonulnak többek között azok a rendőrségtől kapott szolgálati motorkerékpárok, amelyek az ország minden részében látnak el feladatokat. Emellett számos kisebb testvérük lát el hasznos feladatot az egyesületeknél, főként olyan helyeken, ahol a járőrút során nagy távolságokat kell megtennie az egyenruhásoknak – magyarázta dr. Túrós András, aki kiemelte, ahol bevetették a motorokat, jól látható eredményeket értek el a közrend fenntartásában.Dr. Túrós András (középen) a motoros workshoppon – Ennek a látható sikertörténetnek köszönhetően hoztuk létre a motoros tagozatot, illetve a jövőben további fejlesztéseket tervezünk a rendőrséggel közösen, de önállóan is – gondoljunk itt a védőfelszerelések, újabb járművek beszerzésére, vagy éppen a mai naphoz hasonló tréningek megszervezésével, lebonyolításával – tette hozzá az elnök, majd megköszönte a megjelent motorosoknak az eddigi munkájukat.
– Ez egy valóban különleges rendezvény, hiszen ezzel veszi kezdetét egy évekre előre vetíthető szakmai és képzési program – mondta el az esemény kapcsán Török Csaba, a motoros tagozat elnöke. – Hazánkban drasztikusan megnőtt a motorkerékpárok száma a közlekedésben, hiszen 2001-hez képest 80 százalékos az emelkedés. Erre a trendre válasz a polgárőrség részéről a tagozat létrehozása, hiszen a motorok sokrétűen használhatók a szolgálatellátás során – biztosítások, felvezetések, járőrszolgálat. Ahhoz, hogy hatékony legyen a feladatellátás szükség van arra, hogy jól képzett polgárőrök legyenek a motorokon, akik mind szakmai, mind gyakorlati képzettségük megfelelő legyen. Az itt is jelenlévő tagok több éves motoros tapasztalattal és több ezer kilométerrel a hátuk mögött látják el a szolgálatukat. A taglétszám a tapasztalat szerint nagyon népszerű, sokat csatlakoznak a motoros egyesületekhez, illetve rengeteg megkeresést, felkérést kapnak. Ez számszerűleg országos szinten 150 motoros tagot jelent, de ez folyamatosan változik. Jelenleg itt, több mint százan vannak, aminek nagyon örülök – mondta el az elnök.
A civil életben rendőrként dolgozó szakember kifejtette, hatalmas szervezőmunkát igényelt a tagozat beindítása, amelyet nagyban segített az a szakmai tőke, amelyet azok a polgárőrök nyújtottak, akik maguk is rendőrként dolgoznak. A vezetőség felkészült a jelenlegi és jövőbeni feladatok ellátására.
– Én magam évtizedes közlekedésrendészeti múlttal vállaltam el az elnöki feladatokat, amelyet hatékonyan fel tudok használni ezen a dinamikusan fejlődő szolgálati ágban. Bízom benne, hogy néhány év múlva már igazi sikertörténetet mutathatunk majd be – mondta bizakodva Török Csaba.
A meghívott vendégek között volt dr. Halmosi Zsolt rendőr vezérőrnagy, rendőrségi főtanácsos, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes is, aki maga is egy motor nyergében érkezett a rendezvényre.
Dr. Halmosi Zsolt– Azt gondolom a rend kiemelten fontos dolog, aminek a közlekedésben is érvényesülnie kell – fogalmazott dr. Halmosi Zsolt rendőr vezérőrnagy a rendezvény megnyitóját megelőzően. – Nem szabad teret engedni olyan vitáknak, amelyek arról szólnak, hogy a közlekedési szabályokat be kell-e tartani, vagy sem. Tisztában kell lenni azzal, hogy a közlekedés a társadalmi együttélés egyik színtere, ahol mindenkinek kötelességei vannak, amelyek be nem tartása súlyos következményekkel járhat. Ehhez hozzájárulnak olyan új befolyásoló tényezők is, amelyek korábban nem léteztek – egyik ilyen például a kézben tartott mobiltelefon, amelynek használatát igaz tiltják a szabályok, azonban a kézben tartását nem. Sajnos ez az a szabály, amelyet igen gyakran áthágnak a járművezetők, láthatunk erre példát belvárosban, amikor üzeneteket írnak, szelfiznek, vagy éppen telefonálnak, de dinamikus, nagy sebességű szakaszokon ugyanúgy ismert jelenség. Az Európai Unió igen magas elvárásokat fogalmazott meg a közlekedésbiztonság területén, aminek értelmében azt vetítették előre, hogy 2050-re egyetlen ember sem veszítheti életét az EU-n belül közlekedési balesetben. Ez nagy kihívás elé állítja mind a rendőrséget, mind a polgárőrséget, akik szoros együttműködésben dolgoznak a közlekedési szakterületen – magyarázta a vezérőrnagy, aki egy igen érdekes aspektusból is bemutatta a tapasztalható közlekedési jelenségeket. – Én határozottan állítom, hogy a motorkerékpárosok és az autóvezetők között semmilyen ellentét nem tapasztalható – folytatta. – Az viszont igaz, hogy vannak olyan személyek mindkét oldalon, akik kirívóan durva szabálysértéseikkel megbotránkoztatást kelthetnek autós, motoros társaik körében. De ők a kisebbséget képviselik, a közlekedők nagyobb hányada szabálykövetően vesz részt a közlekedésben – szögezte le dr. Halmosi Zsolt.
A rendőrségi vezető kifejtette a közlekedési statisztikákat vizsgálva el kell mondani, hogy 2013-ig igen dinamikusan javultak a baleseti mutatók, azonban azóta stagnálás mutatkozik. Ahhoz, hogy a korábbi kedvező hatások ismét jelentkezzenek, újabb módszereket kell alkalmazni. Ilyen például a civil eszközök bevetése a dinamikus szabálysértéseket elkövetők kiszűrésében, de ide tartozik a társszervek bevonása is. – A rendőrség és a polgárőrség évtizedes együttműködése nagyban elősegítheti a közlekedésbiztonság javulását. A polgárőrök önkéntes munkája nagy előrelépést jelent ebben a kiemelten fontos munkában, amelyet a rendőrség mind szakmai, mind technikai eszközökkel támogat, említhetem például az átadott gépkocsikat, motorkerékpárokat, vagy éppen a tréningeket, képzéseket – mondta. A vezérőrnagy zárszóként hozzátette, ő maga is több ezer kilométert tudhat maga mögött motoron, éppen ezért is szívesen vállalta, hogy részt vesz a polgárőrség által szervezett workshop-on, ahol tapasztalt oktatók vezetésével gyakorolhatnak a frissen alakult motoros tagozatok tagjai.
Valóban kőkemény ügyességi pálya várta a résztvevőket, amelyet Fiedor Ferenc szakoktató állított össze az eseményre. Itt nem volt elég a közúti rutin, ide nagy figyelem és fegyelem kellett, ha valaki nem szerette volna aszfaltra küldeni szeretett kétkerekűjét.
Motoros polgárőrök – Közel két éve kezdődött el a szakmai alapok lefektetése – mondta el Fiedor Ferenc a motoros polgárőr tagozat elnökségi tagja, aki hatalmas tapasztalattal rendelkezik az oktatás területén, hiszen évekig volt vezetője a rendőrségi motoros képzésnek. – Elsőként meghatároztuk azokat az irányvonalakat, amelyek mentén az oktatási-, képzési tematikákat összeállítjuk. Elsősorban azokra a motorosokra fókuszálunk, akik közös szolgálatot látnak el motoros rendőrökkel, azaz a nagytestű motorokkal rendelkezőkről van szó. Terveink szerint regionális oktatások keretében sajátíthatják majd el azt a tudást, amelyekkel a motoros rendőrök is rendelkeznek, hiszen elengedhetetlen a közös munka során az összhang. Ebben az országban tevékenykedő rendőrségi oktatók segítségét is igénybe fogjuk venni. Emellett természetesen az ehhez hasonló workshopok is nagy segítséget jelentenek, ahol tapasztalt szakemberek irányítása alatt gyakorolhatnak – magyarázta a szakember. Fiedor Ferenc szerint a kinti flaszteren a Vilkesz Edvárddal közösen felállított pálya minden olyan alapelemet tartalmaz, amelyre a napi szolgálatellátás mellett, kis sebességű feladatvégrehajtásnál szükség lehet. Erre előadásában is kitért az oktató, amelyet a megnyitót követően tartott a több mint száz motoros polgárőrnek.
Az elmélet után valóban a gyakorlat következett. Fiedor Ferenc BMW-je nyergében mutatta be a szűk fordulókkal tarkított pályaútvonalat. A szólózást közös feladat-végrehajtás követte, ahol igen ügyesen vették az akadályokat a polgárőrök, követve a vezető oktató utasításait.
– Jó a pálya, feladja a leckét, pedig én már húsz éve motorozok – mondta Dobrocsi Endre, a budapesti Motrorvéd egyesület titkára, BMW-je mellett állva. – Én úgy gondolom, nagy szükség van a motoros polgárőrségre, ebből adódóan a polgárőröknek pedig a tréningre. A hétköznapok során, a szakmámból adódóan is, sokat foglalkozok a közlekedéssel, a közlekedésbiztonsággal. Ebből fakadóan is mondhatom, hogy ha egy polgárőr feladatot lát el, akkor jól felkészültnek, jól képzettnek kell lennie, csakis így lehet hiteles, így lehet hasznos a munkája – mondta határozottan a tapasztalt motoros.
– Mi éves szinten több ezer kilométert teszünk meg a motorjainkkal – vette át a szót Schönberger Tamás, a Baranyai Motorkerékpáros Polgárőr Egyesület titkára. – Biztosítások, felvezetések, a rendőrségi munka segítése mind napirenden lévő feladat, és mi szeretjük is csinálni. Ha nem a szolgálatszervezés, akkor az élet hozza úgy, hogy segíteni kell. Ez történt nemrég, amikor egy mecseki motorozásból hazafelé tartva egy balesetbe futottunk bele. Azonnal tudtuk mit kell tennünk. Volt, aki a mentésben, volt, aki a forgalomirányításból vette ki a részét. Én kifejezetten örülök, hogy megalakult a tagozat és hogy elindulnak az első képzések. Szükség van rá, mert valóban csak így lehet hatékony egy motoros polgárőr. Emellett a példamutatást is kiemelten fontosnak tartom. Mi rendszeresen formaruhát öltve járjuk a forgalmasabb útszakaszokat, gondosan ügyelve a KRESZ szabályokat betartva, ezzel példát mutatva a többi közlekedőnek is – tette hozzá a baranyai motoros.

Egységes arculatot terveznek megvalósítani
Az Országos Polgárőr Szövetség nem titkolt célja, hogy a szakmai munka mellett nagyon fontos a rendelkezésre álló technikai eszközpark – elsősorban a motorkerékpárok – fejlesztése, új eszközök beszerzése. Emellett kiemelt figyelmet fordítanak az egységes arculat megteremtésére, amely a motorkerékpárok megjelenése mellett az egységes védőöltözettel való ellátottság megoldását is magába foglalja. Jelenleg már vannak olyan egységek, amelyek az új formaruhában láthatnak el szolgálatot. Török Csaba tagozati elnök szerint ez a szám a jövőben bővülni fog, hiszen a megjelenés mellett a polgárőrök biztonsága a legfontosabb.

 

További képek itt, illetve a Fotóalbumban
További képek itt, illetve a Fotóalbumban